Mijn Eerste Eigenbouw:
Deze gitaar is het eerste muziekinstrument dat ik ooit gebouwd heb.
Ik wilde al heel lang zelf een gitaar bouwen maar ik was niet zeker of ik dat wel kon dus wilde ik de kosten zo laag mogelijk houden.
Het eerste wat ik gedaan heb was het boek kopen van  Melvyn Hiscock : Make Your Own Electric Guitar.
Het tweede wat ik gedaan heb was het boek kopen van  Martin Koch  : Building Electric Guitars.
Het derde was: de boeken lezen!
Als je ooit twijfel heb: zal ik deze boeken kopen?  Niet twijfelen!  Gewoon kopen!
Nadat ik de boeken gelezen had begon ik met het plannen van de gitaar. Ik wilde perse een Explorer maken. Ik ben een grote fan van Explorers.
 Door de jaren heen had ik toch wel wat onderdelen verzameld en na lang zoeken vond ik twee kapotte elementen en een setje oude Koreaanse stemmechanieken waarvan er een paar stuk waren.
Toen eerst maar eens proberen deze spullen te repareren .
Toen was het tijd om naar hout te gaan zoeken.
Op dit moment kreeg ik veel geluk. Mijn vriend en collega, Ben, schonk me een nagelnieuwe ESP hals. Een stratocaster hals.
Op mijn werk vond ik toen wat oude planken die van gymnastiek banken afgekomen waren. Dit bleek Mahonie te zijn. Niet de beste kwaliteit maar goed genoeg.
Nu had ik de meeste materialen in huis en was het tijd om te gaan bouwen.
Eerst heb ik de mahonie planken vlak en haaks geschaafd. Toen alles aan elkaar en op elkaar gelijmd.
Drie planken horizontaal (van links naar rechts) en drie verticaal (van boven naar beneden) daar overheen. Later kwam ik er achter dat dit een groot nadeel had. Namelijk wanneer je de zijkanten gaat schaven, ben je altijd ergens tegen de nerf in aan het schaven.
 
Nadat dit gedaan was heb ik globaal de vorm erop gezet.
 
Toen werd het tijd om wat te schuren en wat te frezen.
 
De ESP hals was echter een hals om geschroefd te worden. Dit wilde ik niet dus heb ik hem gewoon gelijmd.
De eerste keer in de grondverf.
 
KLEUR!
Ik had besloten te gaan voor een Ferrari-rood.
Er zitten 4 lagen kleur op.
Er zitten ongeveer 20 lagen transparant op.
Waarom zoveel zul je vragen?
De gitaar is NIET gespoten maar gewoon geschilderd. Met een kwast.
Na elke laag heeeel lichtjes schuren, even ontvetten en dan weer schilderen.
Op deze manier bouw je langzaam (heeeeel langzaam, te langzaam naar m'n zin) een mooie laag op.
Dan begint de ellende:  WACHTEN!
6 Weken.
6 Weken is de periode voor de verf om volledig uit te harden.
Afijn, dit gaf me wel de gelegenheid om verder te gaan met de brug. Die was namelijk nog niet af. Ik had alleen 6 zadels maar geen grondplaat.
Gelukkig wel de schroeven en de veertjes.
De grondplaat van de brug is gezaagd uit een stuk van een 'tochtstrip' die ik nog had liggen.
Toen nog de elementen.
De elementen had ik gelukkig 'aan de praat' gekregen, maar wat nog miste waren de schroeven en de veren.
Schroeven was geen probleem. Veertjes iets meer.
Ik heb bij al mijn collega's de veren uit de ballpoints 'geleend'
Geen uitgebreide electronica, daar ben ik geen fan van.
Drie standen schakelaar en volume regelaar.
Na 6 weken heb ik de gitaar voorzichtig geschuurd.
Waterproof schuurpapier, korrel 1000, korrel 1500 en tot slot korrel 2000.
Hierna met Commandant auto polish en Voila.
Ik ben met het resultaat goed tevreden!
Wanneer ik nog eens wat tijd en geld heb maak ik toch nog een nieuwe grondplaat voor de brug, ditmaal van roestvrij staal.
 
 

 

Specificaties:

Merk / Naam: Gerard W. Schmitz
Model: Nr 1
Land : Nederland
Jaar van Aankoop / Bouwjaar 2003
Serienummer: 001
Neck / Body verbinding: Gelijmd
Neck: Maple
Body : Mahonie
Fretboard: -
Electrics: 3 Way Switch
Neck Pickup: Onbekende Humbucker
Middle Pickup: -
Bridge Pickup: Di Marzio X2N
Bridge: Tochtstrip
   
   

(c) Gerard W. Schmitz